Saturday 20 April 2013
Bahasa Melayu Tahun 4 Gaya Hidup Sihat
SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 4)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
4 Setia
Tarikh :
4 April 2013
Hari :
Khamis
Masa :
10.20– 11.20 pagi
Bil. Murid : 13
orang
Tema :
Rakyat Cergas Negara Maju
Tajuk :
Bersukan Menyihatkan Badan
Fokus
Utama :
2.1 Bercerita menggunakan kata, frasa, ayat
serta sebutan dan intonasi yang baik
dan jelas.
Aras 2
(ii) Menyatakan ramalan kesudahan
sesuatu peristiwa dengan bahasa yang betul.
Fokus
Sampingan :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan
sebutan dan intonasi yang betul
dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca dan memahami pelbagai jenis ayat dengan
memberikan penekanan pada intonasi berdasarkan tanda baca.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
menyampaikan
maklumat penting tentang bahan yang diberikan.
ii.
bercerita
berdasarkan bahan yang telah dibaca dengan pelbagai jenis ayat.
iii.
memilih
dan mengenal pasti imbuhan akhiran -an
yang terdapat dalam petikan.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa
- Imbuhan akhiran -an
Kosa
Kata - Sihat, Kuat,
Rajin
Pengisian Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Jasmani
Nilai
Murni - Kecerdasan,
Kesihatan, Kecergasan
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Sumber Pengajaran & Pembelajaran :
Gambar, Permainan “
Teka Silang Kata”, Teks petikan,
lembaran kerja
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid pernah melakukan aktiviti riadah bersama
keluarga di rumah.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Gambar
“Gaya Hidup Sihat”
·
Amalan
seharian murid.
|
1.
Guru
menayangkan gambar di hadapan kelas dan murid meneliti gambar.
2.
Murid
bersoal jawab dengan guru mengenai gambar.
3.
Murid
bercerita tentang amalan seharian mereka.
4.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BSPP: Gambar
Ilmu: Pendidikan Kesihatan
Nilai: Berkeyakinan
|
Langkah
1
(10
minit)
|
·
Bacaan
mekanis petikan “Jagalah Kesihatan Diri”
|
1.
Guru
mengedarkan petikan “Jagalah Kesihatan Diri”.
2.
Murid
membaca petikan “Jagalah Kesihatan Diri” secara mekanis mengikut perenggan.
3.
Murid
lain akan mengikut bacaan rakannya.
4.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
BSPP:
Petikan
Strategi: Berpusatkan
murid
Bacaan mekanis
|
Langkah
2
(10
minit)
|
·
Soalan
pemahaman.
|
1.
Murid
menggariskan kata kunci bagi setiap perenggan.
2.
Murid
menjawab soalan pemahaman berdasarkan kata kunci.
3.
Guru
membantu murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan kata kunci
|
BSPP:
Petikan
KBT: Menghubung-
kaitkan
Nilai: bekerjasama
|
Langkah
3
(15
minit)
|
·
Imbuhan
akhiran –an yang terdapat dalam petikan.
·
5
ayat tunggal menggunakan perkataan imbuhan.
|
1.
Murid
menyenaraikan imbuhan akhirn –an yang
terdapat dalam petikan.
2.
Murid
dibahagikan kepada 4 kumpulan.
3.
Setiap
kumpulan mewakili perkataan imbuhan masing-masing.
4.
Secara
berkumpulan, guru meminta murid membina 5 ayat tunggal menggunakan perkataan
tersebut di atas kertas mahjong.
5.
Wakil
kumpulan dikehendaki membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing.
|
BSPP: Kertas mahjong
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Permainan
bahasa:
·
teka
silang kata
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Soalan
objektif
·
Pemulihan
Ø
Mengisi
tempat kosong
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan dan menyelesaikan
permainan silang kata.
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid tentang jawapan.
3.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
4.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BSPP:
Permainan “Teka Silang
Kata”.
Lembaran kerja
Nilai: Rajin
|
Penutup
(5
minit)
|
·
Imbuhan
akhiran -an
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang imbuhan akhiran yang telah dipelajari.
2.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
Bahasa Melayu Tahun 5 Beriadah
SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 5)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
5 Setia
Tarikh :
3 April 2013
Hari :
Rabu
Masa :
8.30 – 9.30 pagi
Bil. Murid : 19
orang
Tema :
Sukan dan Kesihatan
Tajuk :
Kesihatan Asas Kesejahteraan
Fokus
Utama :
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang
betul, dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1 (ii) Menyampaikan maklumat yang bernas dengan
jelas dan tersusun.
Fokus
Sampingan :
8.5 Mengenal
pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau
antara perenggan bagi sesebuah karangan.
Aras 1 (i) Memilih dan mengenal pasti penanda wacana.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
menjelaskan
maklumat berdasarkan topik yang dibincang.
ii.
menyampaikan
maklumat dengan bernas.
iii.
memilih
dan mengenal pasti penanda wacana.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa - Penanda wacana
Kosa Kata - Sihat, Kuat, Rajin
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Muzik
Nilai
Murni - Keberanian,
Berkeyakinan, Hormat-menghormati
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Bantu Mengajar :
Audio, Lirik lagu
“Mari Bersenam”, Dialog, Sampul surat, Permainan “ Teka Silang Kata” dan lembaran
kerja.
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid pernah menjalankan aktiviti senaman
semasa mata pelajaran Pendidikan Jasmani.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Lagu
“Mari Bersenam”.
|
1.
Guru
mengedarkan lirik lagu kepada murid.
2.
Murid
dan guru menyanyikan lagu bersama-sama menggunakan lirik.
3.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM:
Audio
Lirik lagu
Ilmu: Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Muzik
Nilai: Berkeyakinan
|
||||
Langkah
1
(10
minit)
|
·
Dialog
“Kebaikan Bersenam”.
|
1.
Murid
diminta melakonkan dialog yang diberi dengan menggunakan nada dan intonasi
yang betul.
2.
Murid
berdialog secara berpasangan di hadapan kelas.
3.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
BBM:
Dialog
Strategi: Berpusatkan
murid
|
||||
Langkah
2
(15
minit)
|
·
Penanda
wacana yang terdapat dalam dialog.
|
1.
Murid
menyenaraikan penanda wacana di papan tulis.
2.
Guru
memilih murid secara rawak untuk membina ayat menggunakan penanda wacana
tersebut.
3.
Murid
dan guru bersoal jawab tentang pembinaan ayat yang gramatis.
|
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
||||
Langkah
3
(10
minit)
|
·
Sampul
surat misteri yang mengandungi soalan pemahaman.
|
1.
Secara
berkumpulan, seorang wakil diminta memilih sampul surat misteri berlainan
warna yang mengandungi soalan.
2.
Murid
berbincang bersama ahli kumpulan.
3.
Wakil
setiap kumpulan menjawab soalan secara lisan.
|
BBM:
Sampul surat misteri yang
mengandungi soalan pemahaman
KBT: Menghubung-
kaitkan
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
||||
Langkah
4
(15
minit)
|
Permainan
bahasa:
·
Teka
silang kata
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Soalan
objektif
·
Pemulihan
Ø
Lengkap
tempat kosong
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan dan menyelesaikan
permainan teka silang kata.
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid tentang jawapan.
3.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
4.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BBM:
Permainan “Teka Silang
Kata”.
Lembaran kerja
Nilai:
Rajin
|
||||
Penutup
(5
minit)
|
·
Menyebut
kembali penanda wacana yang telah dipelajari.
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang penanda wacana yang telah dipelajari.
2.
Menyanyikan
semula lagu “Mari Bersenam”
3.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
Subscribe to:
Posts (Atom)