1.1 Konsep dan definisi
- Proses pembelajaran mnyeluruh melibatkan semua aspek domain psikomotor, kognitif, afektif, sosial & emosi.
- Mengamalkan gaya hidup yang sihat.
- Alat untuk mendorong kegiatan kognitif seperti penerokaan, proses berfikir & penyelesaian masalah.
Pendidikan Jasmani terbentuk daripada 3 domain :
i. Domain Kognitif (aspek kognitif)
- Pengumpulan pengetahuan & keupayaan berfikir serta mengintepretasi.
- Amalan berfikir, proses penerokaan, inkuiri penemuan, penyelesaian masalah, sikap ingin tahu, proses imaginasi dan pemikiran kreatif.
ii. Domain Afektif (aspek afektif)
- Perkembangan individu dan kemahiran sosial.
- Konsep kendiri, pemahaman kendiri, penghargaan kendiri, kawalan kendiri, emosi, nilai dan sahsiah.
iii. Domain Psikomotor (aspek psikomotor)
- Perihal kuantiti pergerakan.
- Kecergasan, kekuatan otot, daya tahan otot, pengamatan motor, kelenturan, ketangkasan, kelajuan dan kardiovaskular.
1.1.1 Falsafah, Matlamat dan Objektif
- Falsafah adalah sesuatu yang diasaskan dari objektif yang mampu memberi kefahaman, pengertian dan suatu tafsiran terhadap sesuatu prinsip dan konsep.
- Falsafah sebagai petunjuk arah untuk guru menentukan matlamat.
Matlamat dan objektif PJ
- PJ adalah bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.
- Mempertingkatkan & mengekalkan kecergasan berasaskan kesihatan dan perlakuan motor.
- Menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri.
- Melakukan senaman & aktiviti fizikal sebagai rutin.
- Mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan dalam kegiatan fizikal.
- Membentuk disiplin dan sahsiah diri.
- Membuat keputusan bijak dalam kehidupan.
1.1.2 Kepentingan PJ
Kecergasan Fizikal
- Membina & mengekalkan tahap kesihatan fizikal yang bersesuaian dengan minat dan keperluan.
Kemahiran motor
- Menguruskan bahagian anggota mereka dengan cekap dan membina kemahiran motor yang sesuai dan berguna.
- Mempertingkatkan dan mngekalkan kecergasan berasaskan kesihatan dan perlakuan motor.
Kecekapan dalam Menguruskan Badan
- Melalui senaman dan aktiviti fizikal sebagai rutin harian serta dilaksanakan secara berterusan.
- Penjagaan postur yang betul.
- Kawalan & imbangan dalam sesuatu situasi.
- Pengaruh ritma dalam pengendalian pergerakan badan.
- Koordinasi pergerakan yang cekap.
- Pergerakan merentasi ruang.
Aspek Kemahiran dan Pergerakkan Asas
- PJ membantu pengamal menguasai asas kemahiran pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri.
- Kemahiran lokomotor seperti berjalan, berlari dan melompat.
- Kemahiran lokomotor seperti memusing, mengalih, membongkok, melunjur dan membina bentuk-bentuk.
- Kemahiran manipulatif seperti menangkap, menendang, menggelecek dan melontar.
Konsep Kendiri
- Membina konsep kendiri yang realistik dan konsep kendiri yang diingini menerusi aktviti yang terancang.
Langkah-langkah Keselamatan
- Sikap mengutamakan keselamatan terhadap diri dan orang lain.
Nilai dan Peribadi
- Pembentukan sahsiah dan disiplin diri yang sesuai dengan norma-norma masyarakat.
Membentuk Kognitif
- Pelajar membuat keputusan yang bijak dalam kehidupan.
1.2 Sejarah Pendidikan Jasmani
1.2.1 Zaman Purba dan Kecergasan
- Memburu dan berkumpul.
- Menari, permainan kebudayaan dan menziarah komuniti lain.
- Komponen sosial.
1.2.2 Zaman Neolitik – Revolusi Pertanian
- Tertumpu kepada aktiviti pertanian.
- Tidak berpindah-randah.
- Mengurangkan aktiviti kecergasan.
- CHINA
- Falsafah Confucious menggalakkan penglibatan dalam aktiviti kecergasan fizikal.
- Kung-fu dicipta/meniru pergerakan haiwan.
- Memanah, menari, lawan pedang dan gusti.
- INDIA
- Menumpukan kepada aktiviti spiritual.
- Yoga masih terikat dengan kepercayaan agama.
- Berteraskan disiplin diri dan bermeditasi.
- Amat mementingkan tahap kecergasan.
- Kepentigan politik dan ketenteraan.
- Kawad, memburu, berkuda, memanah dan melontar lembing.
- Meningkatkan kekuatan dan stamina.
- Untuk melatih lebih banyak tentera.
- Mengutamakan kesempurnaan fizikal.
- Pembentukan tentera (Sparta).
- Membina tubuh badan, hidup sihat dan aktif.
- Mementingkan nilai estetik (Athens).
- Gimnastik>gerakan untuk tubuh & muzik untuk jiwa.
- `Palaestras’ untuk remaja lelaki – gelanggang gimnastik, larian, gusti & lompatan.
- `Paidotribe’ untuk gol dewasa.
- Kedua-dua diawasi oleh jurulatih kecergasan.
SEJARAH PERKEMBANGAN PSIKOLOGI SUKAN
- 1889 Triplett menjalankan ujikaji mengenai psikologi sukan.
- 1920 Bidang psikologi sukan mula bkembang –Coleman.
- 1965 – International Social and Sport Psychology (ISSP) ditubuhkan.
- Merancang perkembangan dan penyelidikan psikologi sukan dengan teratur.
- 1970-an Padang, gimnasum & gelanggang menjadi medan tumpuan penyelidikan.
1.3 Perkembangan PJ di Malaysia
i. Zaman sebelum penjajah British
- Tidak ada sebarang sistem pendidikan yang teratur dan formal hanya kelas-kelas agama.
- PJ tidak diutamakan dan tidak ada objektif yang jelas.
ii. Zaman Pemerintahan British
- Sistem pendidikan diadun dengan pengaruh kebaratan.
- Sekolah dibuka oleh mubaligh kristian dan syarikat Inggeris.
- PJ dari Tahun1-Tahun4 hanya sebagai mata pelajaran sampingan.
- 1856 PJ diajar di 2 buah sekolah di Singapura.
- 1815 Mata pelajaran lain di sekolah cina, Melaka.
- 1819 Mata pelajaran lain di 3 buah sekolah di Singapura.
- 1623-1925 PJ diajar di sekolah menengah rendah seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Ipoh & Muar.
- 1930 PJ diajar di sekolah menengah atas seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur & Ipoh.
- 1930 Sukatan Pelajaran PJ mula digubal.
- Mirip kepada latihan-latihan fizikal di England.
- 1946 Maktab Perguruan Sultan Idris menggubal sukatan latihan PJ.
- 1952 Guru dihantar ke luar Negara untuk latihan PJK di Kirby dan Brisnford.
- 1950 Sukatan Pelajaran PJ mula digunakan.
- 1966 Sukatan PJ untuk kanak-kanak lelaki & perempuan telah disiapkan.
- 1960 MPIK memulakan kursus tambahan setahun untuk PJ.
- 1961 Kursus diperluaskan untuk wanita.
- 1971 Sukatan Pelajaran PJ disemak dan dikeluarkan dalam 2 bahasa.
- Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan digabungkan.
No comments:
Post a Comment