TOPIK 5
|
Pedagogi Relevan Budaya dan Kepelbagaian kelompok (Cultural and Indigeneous relevant pedagogy) |
Topik ini membincangkan pedagogi
relevan budaya di mana strategi
–strategi yang sesuai diguna dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah pelbagai budaya. Tambahan pula, peranan guru dalam
menangani cabaran dalam memilih pedagogi relevan budaya
untuk pelbagai kelompok etnik dalam
bilik darjah turut diketengahkan.
5.1 Konsep Pedagogi Relevan Budaya
Sebagai seorang guru berkesan dalam abab ke 21 ini,
adalah penting kita sebagai pendidik untuk memahami konsep kepelbagaian pelajar
(perbezaan individu). Kesedaran dan kefahaman kosep kepelbagaian pelajar ini
harus melewati bukan hanya mengenal dan mentafsir konsep sahaja tetapi boleh
mencerakin serta mengambil kira keunikan perspektif budaya dan sosial.
Malaysia
sebuah negara pelbagai budaya, guru perlu peka kepada pengajaran seperti dinyatakan Gay (2000) “culturally
responsive teaching as using the cultural knowledge, prior experiences, and
performance styles of diverse students to make learning more appropriate and
effective for them; it teaches to and through the strengths of these students”.
Ulasan yang utarakan Gay memberitahu bahawa kita perlu ambil perhatian
guru-guru bagi menghadapi murid-murid berlatarkan pelbagai budaya. Rasionalnya
supaya suasana pengajaran dan pembelajaran lebih optima dan berkesan bagi semua
murid.
5.2 Tujuan Pedagogi Relevan Budaya
Guru seperti kita
perlu memahami hakikat bahawa perlaksanaan pedagogi mereka dalam bilik
darjah murid pelbagai budaya memerlukan mereka hadapi situasi pengajaran dengan
keperihatinan sosial budaya. Guru perlu beri perhatian terhadap konsep ini
dengan pertimbangan bijak supaya pengelolaan, pengurusan dan pengajaran mereka
mengambil kira sensiviti budaya.
Guru yang peka
dan pandai mengolah pengajaran dan pembelajaran pelbagai budaya harus
berinteraksi dengan lebih positif dapat memupuk kebangaan budaya masing-masing
bagi memangkin kematangan intelek. “Culturally relevant pedagogy calls for
instruction to be made relevant to the student by finding an intersection
between (a) the student’s knowledge and skills and (b) school’s knowledge and
skills by engaging the student in active investigations so she can discover the
connections between what she knows and what teachers want her to know” (Lee
1992). Pengajaran relevan budaya membantu kesefahaman dan permuafakatan antara
guru dan murid supaya kesepaduan perolehan ilmu, kemahiran dan sikap yang
holistik boleh mencapai hasrat dikehendaki oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan
dan Rukunegara.
Definisi
:
Untuk memahami pedagogi relevan budaya,
terminologi ini mula diambil perhatian oleh Gloria Ladson-Billings (1994)
menyatakannya sebagai “a pedagogy that empowers students intellectually,
socially, emotionally, and politically by using cultural referents to impart
knowledge, skills, and attitudes.”1
Apabila kita
bertugas di sekolah yang ada murid daripada latar belakang budaya yang berbeza,
guru seperti anda seharusnya menjadi pengantara persekitaran sekolah dan rumah
murid. Guru yang mengajar dalam situasi budaya berbeza harus mengunakan
ciri-ciri perbezaan budaya, latar belakang, pengetahuan dan pengalaman pelajar
untuk mengukuhkan pengajaran dan pembelajaran.
5.3 Ciri-ciri Pedagogi
Relevan Budaya
Selepas kita
telah dan fahami konsep dan tujuan pedagogi relevan budaya, cuba anda bincang
dengan rakan anda mengenai soalan “Apakah ciri-ciri pedagogi relevan budaya ?” Selepas berbincang, sila senarai ciri – ciri pedagogi
relevan budaya.
Bandingkan
ciri-ciri yang anda berikan dengan pernyataan yang diberikan oleh Guittierez
(1994) dan Ladson-Billings (1994) yang diberikan :
- Pembelajaran
lebih berkesan apabila murid menyebati pengetahuan, konsep, procedur,
kemahiran dan strategi yang mereka pelajari daripada situasi pelbagai
budaya ke dalam kesepaduan ilmu dan nilai tanpa prejudis budaya lagi.
- Ia adalah
mustahak bagi murid memahami latar
belakang mereka yang berlainan budaya, proses aktif pembelajaran rentasi
budaya walaupun belajar dalam kepelbagaian tetapi ia menyatupadukan ilmu
pengetahuan..
- Selain daripada
membantu pelajar perolehi pengetahuan, pedagogi relevan budaya beri
motivasi murid belajar secara konstektual, iaitu mengambilkira pengalaman
murid yang berbeza.
5.4 Strategi pengelolaan Pedagogi
Relevan Budaya.
Sekiranya anda hadapi murid
daripada pelbagai budaya, nescaya anda perlu mengambil perhatian
terhadap kepelbagaian / perbezaan individu dalam bilik. Guru perlu merancang
seterus mengelola pengajaran dengan mengambil kira aspek berikut :
Kaedah dan Teknik Pengajaran dan Pembelajaran
Guru yang mengelolakan pedagogi dalam bilik darjah pelbagai budaya harus
melihat pengajaran sebagai “an art rather than a
science” supaya guru seperti anda berfikiran kreatif dan boleh menyesuaikan
diri dengan murid pelbagi budaya. Guru juga mempunyai pandangan bahawa semua
murid boleh belajar dan mencapai kejayaan. Anda juga boleh berhubung dan
berkomunikasi dengan ibu bapa murid berlainan budaya. Mempunyai sifat mudah
mesra dengan murid dan sentiasa bersedia berkongsi maklumat, pengetahuan,
kemahiran dengan murid pelbagai budaya. Anda yang mengajar kelas yang terdapat
murid pelbagai budaya perlu mempelbagaikan kaedah dan teknik pengajaran anda
dengan mengambil kira konsep perbezaan individu. Sebagai contoh guru digalakkan gunakan kaedah dan teknik berikut:
- Kaedah pembelajaran kolaboratif dan koperatif
Guru yang mengunakan strategi pemusatan murid ini, mengalakkan murid berbincang
dan sesi buzz melibatkan ahli-ahli kumpulan pelbagai budaya. Contohnya dalam
kumpulan perbincangan ahli kumpulan terdiri daripada Ahmad, Seng Yan dan
Kumaran. Murid digalakkan berinteraksi
dan bekerjasama dalam suasana hormat-menghormati. Sesi pembentangan perlu
mempamirkan kejayaan semangat pasukan dan setiakawan. Guru perlu memudahcara
letusan idea ahli kumpulan, memberi penghargaan secara kolektif melambangkan
harmoni sesuatu kumpulan pelbagai budaya. Kolaboratif dan koperatif perlu
dipupuk diperingkat sekolah rendah lagi bagi mendapat persekitaran pembelajaran
yang sihat dan boleh menyatu-padukan murid pelbagai budaya dalam kelas
- Penemuan
Guru merancang pengajaran melalui penemuan, contohnya bagi Tajuk : Budaya
masyarakat majmuk. Rusnah dan Fauziah diberi tajuk : Budaya Orang China, Ah
Seng dan Ah Hai diberi tajuk : Budaya Orang India dan Sarojini dan Selvarani
diberi tajuk : Budaya Orang Melayu. Strategi rentas budaya mengkehendaki
pelajar meneroka dan membina pengetahuan serta pengalaman supaya faham budaya
orang lain, Sesi pembentangan mereka dikukuhkan dengan terdapat perkongsian
maklumat dengan murid lain dari pelbagai budaya memberi maklumat, hurai atau
memperbaiki persepsi budaya masing-masing
- Projek
Kaedah ini memerlukan pembinaan kumpulan yang terdiri daripada murid
pelbagai kaum dan budaya. Tajuk yang sesuai dan melambangkan kepelbagaian
budaya diberi keutamaan. Contohnya murid diberi tajuk: Adat Perkahwinan. Ahli
kumpulan terdiri daripada bangsa berbeza supaya mereka boleh kongsi pengalaman
dan buat kerja lapangan di komuniti yang berbeza. Murid boleh mendapat sumber
pengetahuan terus daripada kaum yang mengamalkan budaya yang berbeza. Apa yang
selalu kita perhatikan murid kaum tertentu hanya akan buat projek berkaitan
dengan bangsa sendiri tanpa ada rentasan budaya.
Guru seperti anda
harus menerima konsep perbezaan individu dan menterjemahnya semasa pengajaran
dan pembelajaran. Sebagai contoh semasa mengajar kemahiran bacaan terdapat guru
yang tidak perihatin terhadap bahan bacaan yang tidak mesra budaya. Bahan
bacaan yang merujuk sesuatu budaya secara berat sebelah (bias) boleh membawa
konflik permikiran murid. Sesuatu program bacaan yang berkesan harus rapatkan
perbezaan budaya dan memberi murid ruang berfikir secara positif perbezaan
budaya. Anda sebagai guru yang menjiwai pedagogi pelbagai budaya harus :
|
Memilih bahan bacaan yang boleh dikaitkan
dengan pengalaman setiap murid dalam bilik darjah anda.
|
|
Menguasai
pelbagai strategi pengajaran pembelajaran.
|
|
Ketahui dan
memahami perkataan / ayat yang boleh menyinggung budaya murid.
|
|
Wujudkan atau
cari bahan bacaan sesuai dengan budaya setiap murid.
|
|
Galakkan murid
membaca dan memahami bahan rentas
budaya.
|
Perkembangan
teknologi mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran, Integrasi teknologi
maklumat ke dalam pengajaran dan pembelajaran juga harus mengambil kira
perbezaan individu terutama dari segi sosial dan budaya.Teknologi amat membantu
pengajaran dan pembelajaran, guru peka terhadap pengajaran berasaskan komputer
sesuai dengan budaya pelajar. Pembelajaran berasaskan komputer perlu memaparkan
persekitaran budaya pelajar secara mesra.
Anda perlu beri
fokus kepada perkara tersebut:
(a) Perkembangan teknologi manfaatkan guru dan murid, ia telah mengubah corak pengajaran
dan pembelajaran, guru yang berkesan akan gunakan teknologi membantu
pengajaran. Bahan berasaskan computer perlu sesuai dengan budaya pelajar.
(b) Semua murid perlu diberi peluang dan ruang untuk meneroka alam siber secara
luas tetapi guru perlu menerapkan perbezaan individu dan budaya secara positif.
Anda perlu menguasai teknologi untuk membolehkan
teknologi membantu anda menguruskan perbezaan demi memanfaatkan pembelajaran
murid. Sebagai contoh apabila anda bawa masuk perisian pembelajaran ke dalam
bilik darjah perlu semak kandungan perisian tersebut supaya tidak menjejaskan
budaya seseorang murid.
Aspek terakhir yang perlu anda beri perhatian dalam
konsep pedagogi relevan budaya ialah komunikasi guru yang berkesan. Cuba anda
bincang dengan rakan dan senaraikan perkataan atau ayat yang tidak sesuai bagi
sesuatu kaum.
Bil
|
Kumpulan Etnik
|
Perkataan atau Ayat
yang kurang sesuai digunakan semasa Pengajaran & Pembelajaran
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Secara umumnya
guru perlu guna bahasa yang mudah difahami oleh semua murid. Guru harus beri
ruang dan peluang bagi murid kemukakan idea daan pendapat. Guru perbetulkan dan
menyebut kembali sebut yang salah/pelat. Guru tidak mengajuk/ mentertawa murid
pelat sebutan yang melambangkan etnik tertentu. Guru juga perlu berusaha
mempelajari dan memahami bahasa ibunda murid yang berlainan etnik.
Rumusan
Kita sudah
sampai ke penghujung topik. Mari kita membuat rumusan.tentang apa yang telah
dipelajari.
·
Pedagogi relevan budaya
merujuk kepada “a pedagogy that empowers students intellectually, socially,
emotionally, and politically by using cultural referents to impart knowledge,
skills, and attitudes”
·
Salah satu ciri
pembelajaran berkesan ialah penyebatian pengetahuan, konsep, procedur,
kemahiran dan strategi yang mereka pelajari daripada situasi pelbagai budaya ke
dalam kesepaduan ilmu dan nilai tanpa prejudis budaya lagi
·
Antara
kaedah/teknik pengajaran yang sesuai
untuk pedagogi relevan budaya termasuk
kaedah koperatif, penemuan dan projek.
·
Integrasi teknologi maklumat
ke dalam pengajaran dan pembelajaran juga harus mengambil kira perbezaan
individu terutama dari segi sosial dan budaya.
Senarai teks bacaan dan rujukan diberikan di bawah. Teks Bacaan Asas Gredler, M.E. (2001). Learning and instruction. Theory into practice. 4th Edition. New Jersey: Merrill Prentice Hall. Rujukan Burden, P.R. & Byrd, D.M. (1994). Methods for effective teaching. Boston: Allyn Bacon. Good, T.L.& Brophy, J.E.(1997). Looking in Classrooms. New York: Addison Wesley Educational Inc. Montgomery,W.(2001). Creating culturally responsive, inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, Vol.33(4) pp 4-9. |
Terima kasih atas perkongsian ilmu.
ReplyDeletetitanium glasses | Tioga Design - Tioga-arts
ReplyDeleteTitanium Glass titanium sunglasses Art is a digital painting designed for high quality and titanium mens wedding band personalized does titanium tarnish use. With the help of black titanium wedding bands T-Rex Tattoo Design, T-Rex Tattoo micro titanium trim
anonymous realistic dildo,dog dildo,vibrators,sex chair,horse dildo,vibrators,silicone sex doll,dog dildo,silicone sex doll over here
ReplyDeletep873t3kafxh001 small dildo,Clitoral Vibrators,dog dildo,penis rings,horse dildos,realistic dildo,dog dildo,masturbators,dildos c949q1gnztk890
ReplyDelete