SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 4)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
4 Setia
Tarikh :
2 April 2013
Hari :
Selasa
Masa :
10.50 – 12.20 pagi
Bil. Murid : 13
orang
Tema :
Kekeluargaan
Tajuk :
Keluarga Bahagia
Fokus
Utama :
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan
kehidupan seharian dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
Aras 2 (i) Menggunakan
kata panggilan dan kata ganti nama diri yang sesuai mengikut situasi dalam
perbualan.
Fokus
Sampingan :
8.1
Membina dan menulis perkataan,ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis
perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang
diberi.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
menceritakan
perihal keluarga masing-masing dengan
menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.
ii.
menggunakan
kata panggilan yang sesuai mengikut situasi.
iii.
membina
ayat tunggal menggunakan perkataan yang diberi.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa - Kata panggilan, Ayat
tunggal
Kosa Kata - Keluarga, Penyayang, Bahagia
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Sivik, Pendidikan Muzik
Nilai
Murni - Keberanian, Penyayang,
Hormat-menghormati
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Sumber Pengajaran & Pembelajaran :
Audio, Lirik lagu “Saya
Sayang Keluarga Saya”, Rajah Pohon “Keluarga Saya”, Kotak Misteri, dan lembaran kerja.
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid mengenali semua anggota keluarga mereka.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Lagu
“Saya Sayang Keluarga Saya”.
|
1.
Guru
mengedarkan lirik lagu kepada murid.
2.
Murid
dan guru menyanyikan lagu bersama-sama menggunakan lirik.
3.
Murid
bersoal jawab tentang keluarga masing-masing bersama guru.
4.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BSPP:
Audio
Lirik lagu
Ilmu: Pendidikan Sivik
Pendidikan Muzik
Nilai: Penyayang
|
|
Langkah
1
(10
minit)
|
·
Kata
panggilan yang terdapat dalam lirik lagu.
Ø
Ibu
Ø
Bapa
Ø
Abang
Ø
Adik
Ø
Kakak
Ø
Datuk
Ø
Nenek
|
1.
Murid
diminta menggariskan kata panggilan yang terdapat dalam lirik lagu.
2.
Murid
menyebut perkataan yang telah dikenal pasti.
3.
Murid
bercerita tentang ahli keluarga masing-masing.
4.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
BSPP:
Lirik lagu
Teknik: Bercerita
Nilai:
Keberanian
|
|
Langkah
2
(15
minit)
|
·
Ayat
tunggal.
|
1.
Murid
menulis kata panggilan tersebut di papan tulis.
2.
Guru
memilih murid secara rawak untuk membina ayat tunggal menggunakan perkataan
tersebut.
3.
Murid
dan guru bersoal jawab tentang pembinaan ayat yang gramatis.
|
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Taat
Bekerjasama
|
|
Langkah
3
(10
minit)
|
·
Rajah
pohon keluarga.
|
1.
Secara
individu, murid diminta membina rajah pohon keluarga mereka masing-masing.
2.
Guru
membimbing murid untuk membina rajah pohon keluarga mereka.
3.
Murid
boleh menghias rajah pohon keluarga mereka mengikut kreaiviti masing-masing.
|
BSPP:
Contoh rajah pohon
keluarga.
KBT: Mengkelaskan
Nilai:
Rajin
Tekun
|
|
Langkah
4
(15
minit)
|
Permainan
bahasa:
·
Pohon
keluarga saya
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Bina
ayat.
·
Pemulihan
Ø
Padan
gambar dengan ayat.
|
1.
Guru
melekatkan pohon “Keluarga Saya” di papan tulis dan murid diminta untuk
meneliti rajah tersebut.
2.
Wakil
setiap kumpulan akan melengkapkan pohon keluarga tersebut.
3.
Murid
memilih jawapan secara rawak di dalam kotak misteri dan perlu menyusunnya
pada pohon keluarga.
4.
Kumpulan
yang berjaya akan diberikan ganjaran.
5.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BSPP:
Rajah Pohon “Keluarga
Saya”
Kotak misteri
Lembaran kerja
Nilai:
Berkeyakinan
Rajin
|
|
Penutup
(5
minit)
|
·
Kata
panggilan yang telah dipelajari.
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang kata panggilan yang telah dipelajari.
2.
Menyanyikan
semula lagu “Saya Sayang Keluarga Saya”
3.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
No comments:
Post a Comment