2.1 PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN FZIKAL
Matlamat aktiviti fizikal
- Mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan berasaskan kesihatan dan perlakuan motor.
- Menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan.
- Menjadikan senaman dan aktiviti fizikal sbagai rutin harian.
- Mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan semasa kegiatan fizikal.
- Membentuk sahsiah dan disiplin diri sesuai dengan norma-norma masyarakat.
- Pergerakkan fizikal dititikberatkan dalam PJ.
- Mengurangkan risiko kecederaan dan penyakit kronik.
- Perancangan aktiviti perlu mengambil kira aspek perbezaan umur:
- Kanak-kanak
- Remaja dan dewasa
- Warga emas
2.1.1 Pertumbuhan dan Perkembangan Fizikal Kanak-kanak
- Kanak-kanak perlu diajar cara bergerak dengan betul sejak dari awal lagi.
- Kanak- kanak juga perlu diajar menjaga kesihatan fizikal, mental, emosi dan sosial sejak dari kecil lagi.
- Kanak-kanak sekolah rendah memerlukan peluang untuk meluahkan perasaan dan ekspresi secara kreatif.
- Aktiviti fizikal perlulah dirancang untuk menjadikan kanak-kanak seimbang dari segi fizikal dan mental.
- Dapat merangsang pembangunan kognitif, sosial, emosi dan afektif.
- Whithead dan Corbin (1991) enam sasaran kanak-kanak dalam aktiviti fizikal:
- Mempamerkan kebolehan
- Penguasaan tugas
- Berkenaan sosial
- Kemenangan
- Kemajuan besar
- Kerjasama berpasukan
- Aktiviti sukan menyediakan kanak-kanak untuk menguasai pergerakan-pergrakan asas.
- Juga pendedahan kepada aspek-aspek lokomotor asas yang mempunyai aspek-aspek:
- Pembentukan sahsiah
- Pertandingan
- Kecergasan
- Ketahanan mental
- Disiplin
- Nasionalisme
- Keagamaan
2.1.2 Remaja dan Dewasa
- Fasa pembentukan dan perkembangan fizikal yang sempurna.
- Kecergasan fizikal membantu mengatasi kesukaran ketika menyempurnakan tugasan, bekerja dengan lebih efektif, menikmati masa lapang, rehat, menentang penyakit hipokinetik & menghadapi kecemasan.
- Penumpuan aktiviti fizikal kepada:
- Kelajuan
- Ketangkasan
- Kuasa
- Imbangan
- Masa reaksi
- Koordinasi
- PJ peringkat remaja penekanan diberikan kepada:
- Perkembangan fizikal
- Sosial
- Mental
- Emosi
- Nilai-nilai diterapkan daripada aktiviti-aktivi yang dijalankan.
2.1.3 Warga Emas
- Kecergasan menyeluruh:
- Kecergasan Fizikal
- Kecergasan Mental
- Kecergasan Sosial
- Kecergasan Emosi
- Kecergasan Rohani
- Aktiviti fizikal perlu bagi mengekalkan sistem fisiologi berfungsi dengan konsisten.
2.2 PERKEMBANGAN KOGNITIF
- Melibatkan pengumpulan maklumat, keupayaan berfikir serta menginterpretasikan pengetahuan.
- Berfikir secara kritis.
- Memberi tumpuan kepada kebolehan menilai.
- Kemunasabahan sesuatu idea.
- Menimbang secara menyeluruh.
- Kebaikan dan keburukan.
- Memberi alasan dan hujah yang jelas, sah dan bernas.
menciri
|
mengenalpasti kriteria,
unsur, konsep seperti
sifat, ciri dan kualiti.
|
membanding &
membeza
|
mencari
persamaan dan perbezaan berdasarkan kriteria.
|
mengumpul & mengelas
|
mengumpul dan mengelas
berdasarkan kumpulan
masing-masing berdasarkan
kriteria.
|
membuat urutan
|
menyusun objek @
maklumat mengikut tertib
berdasarkan
kuantiti, kualiti n ciri-ciri @sifat.
|
menyusun mengikut
keutamaan
|
menyusun objek mengikut
tertib berdasarkan
kepentingan @
kesegeraan.
|
menganalisis
|
mengolah dan menghurai
kepada bahagian-bahagian kecil bagi memahami konsep @ peristiwa serta mencari
makna tersirat.
|
mengesan pengaruh
|
mengesan
pandangan yang berpihak @ menentang sesuatu.
|
menilai
|
membuat pertimbangan
tentang sesuatu perkara
daripada 1 kebaikan
@ keburukan berdasarkan
bukti @ dalil.
|
membuat kesimpulan
|
membuat pernyataan
tentang hasil kajian berdasarkan hipotesis atau mengukuhkan sesuatu perkara berdasarkan
penyiasatan.
|
Berfikir Secara Kreatif
- Menekankan kepada hemisfera otak kanan.
- Kecekapan dan keupayaan minda untuk meneroka pelbagai kemungkinan dalam menghasilkan sesuatu yang baru, asli dan luar biasa.
menjana idea
|
menjana idea secara
spontan.
|
menghubung kaitkan
|
membuat
perkaitan terhadap struktur atau corak perhubungan.
|
membuat inferens
|
membuat kesimpulan
awal, benar atau tidak daripada pemerhatian dan maklumat.
|
meramal
|
membuat jangkaan
terhadap sesuatu peristiwa.
|
membuat hipotesis
|
pernyataan umum
menghubungkait pembolehubah-pembolehubah.
|
mensintesiskan
|
menggabungkan
idea, unsur, item @ perkara dan menghasilkan gambaran dalam bentuk pernyataan,
esei, lukisan dan imlak.
|
mengitlak
|
membuat
pernyataan umum ke atas sampel kumpulan.
|
membuat gambaran mental
|
membuat
tanggapan tentang sesuatu idea, konsep, keadaan dan gugusan.
|
menganalogi
|
membentuk
kefahaman tentang sesuatu konsep dan mengaitkan dengan perkara yang mudah @
maujud.
|
mereka cipta
|
menghasilkan
sesuatu yang baru/mengubahsuai
sesuatu
dalam bentuk maujud.
|
Tujuan KBKK
- Mendapat latihan berfikir secara K&K semasa menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
- Mengaplikasikan pengtahuan, pengalaman dan kemahiran berfikir secara praktik di dalam @ di luar sekolah.
- Menghasilkan idea @ ciptaan yang kreatif & inovatif.
- Mengatasi kesilapan-kesilapan berfikir terburu-buru, bercelaru, kabur dan sempit.
- Meningkatkan aspek kognitif & afektif.
- Bersikap terbuka dalam menerima dan memberi pendapat.
- Membina keyakinan diri untuk berhujah.
- Membuat pertimbangan berdasarkan alasan & bukti.
- Berani memberi pandangan & kritikan.
2.2.2 KONSTRUKTIVISME
- Cara pembelajaran di mana murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif.
- Menyesuaikan dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru.
- Pelajar menentukan sendiri matlamat pembelajaran mereka.
- Bergantung kepada kebolehan pelajar.
Cara mengaplikasikan Teori Konsturktivisme
- Penglibatan aktif pembelajaran mengikut urutan pengalaman pembelajaran.
- Melakukan refleksi terhadap pengalaman & pengalaman sedia ada.
- Abstrak fakta, pengasingan data penting untuk membina skema tindakan dan skema operasi baru.
2.2.3 KEPELBAGAIAN KECERDASAN (8 kcerdasan)
- Mempelbagaikan sumber dan aktiviti-aktiviti pembelajaran bagi memenuhi semua kecergasan.
Jenis
Kecerdasan
|
Strategi
|
kinestetik
|
kebolehan menggunakan
aggota badan untuk menyelesaikan masalah.
|
interpersonal
|
keupayaan untuk
memahami dan berkomunikasi antara satu sama lain.
|
intrapersonal
|
kebolehan untuk
memahami diri sendiri & berhubung dengan persekitaran.
|
logik/matematik
|
keupayaan untuk
memanipulasi nombor.
|
muzik/lirik
|
mendengar, mengenali
corak, membezakan antara bunyi-bunyi & mencipta muzik.
|
semulajadi
|
keupayaan membezakan
benda-benda hidup &
berhubung dengan
persekitaran semulajadi.
|
linguistik
|
keupayaan untuk
menggunakan bahasa secara lisan dan bertulis secara berkesan.
|
ruang
|
keupayaan untuk
berfikir berkaitan dengan gambar, imej, bentuk dan corak.
|
2.3 PERKEMBANGAN AFEKTIF
- Sikap, afektif, emosi, apresiasi dan nilai.
2.3.1 Kawalan Emosi
- Tubuh badan cergas membantu mengawal perasaan.
- Mengenalpasti cara mengawal atau melepaskan perasaan.
- Melahirkan individu yang berfikiran positif dalam menangani sebarang situasi.
2.3.2 Kemahiran Bersosial
- Membantu pembangunan sosial individu.
- Menolong individu menyesuaikan diri dengan keadaan dan masyarakat.
- Memupuk sifat kepimpinan yang baik.
- Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan.
2.3.3 Pembinaan Nilai
- Besesuaian dengan FPN
- Diterapkan dalam semua kaedah P&P yang dilaksanakan.
- Bersifat sarwajagat selaras dengan tuntutan agama, budaya dan norma masyarakat Malaysia.
- Keperibadian dan personaliti.
- Merujuk kepada pembentukan peribadi seseorang individu secara menyeluruh.
- Perangai, kecergasan, sentimen, sikap, minat, kepercayaan, interaksi, bentuk badan, cita-cita dan nilai.
- Aktiviti PJ perlu dirancang dengan baik untuk merangsangkan pembentukan sahsiah.