Daisypath Vacation tickers

Daisypath Vacation tickers

Friday, 17 May 2013

PENTADBIRAN AGENSI-AGENSI SUKAN KEBANGSAAN DAN ANTARABANGSA


Perlembagaan organisasi badan sukan kebangsaan

FASAL 1. NAMA
Badan Sukan ini dikenali dengan nama ______ atau ringkasnya disebut sebagai _____ di dalam Perlembagaan ini.

FASAL 2. ALAMAT DAN TEMPAT URUSAN
Alamat berdaftar dan alamat urusan.
Kedua-dua alamat ini tidak boleh diubah suai melainkan mendapat kelulusan Pesuruhjaya Sukan Malaysia.

FASAL 3. DEFINISI
Persatuan ini adalah Persatuan ________

FASAL 4. OBJEKTIF DAN MATLAMAT
Memberitahu tentang tujuan persatuan sukan ini ditubuhkan.

FASAL 5. LOGO /LAMBANG
Logo/lambang Persatuan ini adalah _________________ (terangkan secara ringkas bentuk dan makna logo)

FASAL 6. KEAHLIAN
Terbuka kepada semua Warganegara dan terbahagi kepada 4 kategori :
Ahli gabungan – Terdiri dari persatuan-persatuan dan kelab-kelab yang berdaftar.
Ahli individu /Ahli Bersekutu/ Ahli Kehormat

FASAL 7. YURAN KEAHLIAN
Ahli mesti membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan.
Pembayaran sebelum 1 Februari setiap tahun.
Jika tidak dibayar mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat agung dan boleh digugurkan keahliannya.

FASAL 8. PERMOHONAN MENJADI AHLI
Permohonan secara bertulis dan dikemukakan kepada setiausaha, dan Jawatankuasa induk meluluskannya.

FASAL 9. KEISTIMEWAAN DAN HAK AHLI
Ahli boleh menyertai semua aktiviti yang dianjurkan.

FASAL 10. HAK MENGUNDI DALAM MESYUARAT AGUNG
Ahli gabungan boleh menghantar wakil dan mengundi.
Ahli bersekutu hanya boleh menghantar wakil dan tidak boleh mengundi, hanya pemerhati.

FASAL 11. PEMBERHENTIAN DAN PEMECATAN AHLI
Pemberhentian boleh ditulis secara rasmi
Jika ahli melakukan kesalahan, ahli boleh dibuang dan digantung. Dalam tempoh penggantungan ahli boleh merayu dan keputusan akan dibuat oleh jawatankuasa induk untuk menerima atau menolak rayuan tersebut.

FASAL 12. MESYUARAT AGUNG
Mesyuarat hendaklah diadakan sebelum 30 Jun di tempat yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Induk.
Notis hendaklah diberi kepada semua ahli 21 hari sebelum mesyuarat berlangsung berserta agenda-agenda mesyuarat.
Korum mesyuarat hendaklah mencukupi 1/3 ahli, jika tidak cukup, mesyuarat boleh ditunda pada tarikh baru dalam tempoh 30 hari.
Setiausaha hendaklah menghantar salinan Penyata Tahunan Mesyuarat Agung Tahunan kepada semua ahli dan Pesuruhjaya Sukan dalam tempoh 30 hari.

FASAL 13. TUGAS MESYUARAT AGUNG
MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
i. menerima dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung yang lepas;
ii. Menerima dan meluluskan Laporan Jawatankuasa berkenaan kegiatan persatuan dalam sepanjang tahun yang lalu;
iii. Menerima dan meluluskan laporan Bendahari dan Penyata Kewangan yang telah diaudit bagi tahun yang lalu ;
iv. Menguruskan hal-hal lain yang dibentangkan di dalam Mesyuarat Agung Tahunan ;
v. Memilih Jawatankuasa Induk yang baru mengikut fasal 15.1 Perlembagaan ini

FASAL 15. JAWATANKUASA INDUK
Terdiri daripada :-
i. Seorang Presiden
ii. Seorang Timbalan Presiden
iii. Tiga orang naib Presiden
iv. Sembilan orang Ahli Jawatankuasa
Setiausaha, Penolong Setiausaha, dan Bendahari dan wakil setiap negeri dilantik oleh Presiden.

FASAL 16. TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA INDUK
I. Melantik Pengerusi Jawatankuasa-Jawatankuasa.
II. Menguatkuasakan dasar-dasar dan keputusan Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.
III. Mengurus dan mentadbir Persatuan dan menjalankan program Persatuan.
IV. Mengkaji dan meluluskan perbelanjaan pentadbiran dan program yang diluluskan.
V. Meluluskan peraturan-peraturan baru atau yang dipinda untuk di bahas dalam Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.

FASAL 17. JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
i. Jawatankuasa Kewangan.
ii. Jawatankuasa Pembangunan.
iii. Jawatankuasa Pembangunan.
iv. Jawatankuasa Pemilihan.
v. Jawatankuasa Pertandingan.
vi. Jawatankuasa Tatatertib.

FASAL 18. TUGAS AHLI JAWATANKUASA INDUK
Presiden
Menjadi pengerusi semua mesyuarat Jawatankuasa Induk.
Timbalan Presiden
Membantu Presiden melaksanakan pentadbiran.
Naib Presiden
Membantu Presiden dan Timbalannya melaksanakan pentadbiran.
Setiausaha
Bertanggungjawab untuk memastikn segala urusan pentadbiran berjalan lancar. Segala urusan surat-menyurat, dokumentasi, dan penyata perlu diuruskan oleh beliau.
Bendahari
Membuat kutipan yuran dan segala hal kewangan diuruskan beliau.
Ahli Jawatankuasa
Ahli Jawatankuasa hendaklah mempengerusikan Jawatankuasa-Jawatankuasa dan menjalankan tugas yang diarahkan presiden.
Jawatankuasa Kewangan ; mencari sumber pendapatan persatuan sukan.
Jawatankuasa Pembangunan ; menjalankan program-program pembangunan dan latihan.
Jawatankuasa Teknikal ; melibatkan hal-ehwal kepegawaian teknikal sukan ini.
Jawatankuasa Pertandingan ; mengelolakan pertandingan di peringkat kebangsaan.
Jawatankuasa Tatatertib ; memutuskan kes-kes seperti salhlaku dan menjatuhkan hukuman.

FASAL 19. MESYUARAT JAWATANKUASA INDUK
Mesyuarat hendaklah diadakan 3 bulan sekali dan notis mesti diberi kepada ahli 7 hari sebelum mesyuarat.
Sekurang-kurangnya 5 ahli Jawatankuasa Induk hadir.

FASAL 20. KEWANGAN
Kewangan persatuan diperolehi melalui :-
Yuran tahunan dan penalti ;Derma dan tajaan ;Bantuan kerajaan atau badan berkanun ; Hasil perniagaan ;Sumber-sumber lain.
Pendapatan persatuan mestilah digunakan untuk mencapai objektif dan matlamat.
Cek mesti ditandatangani oleh Bendahari dan Presiden atau Setiausaha.
Perbelanjaan yang lebih atau kurang dari jumlah yang ditetapkan mestilah mendapat kelulusan Jawatankuasa Induk.
Bendahari hanya boleh menyimpan sejumlah wang yang ditetapkan pada satu masa dan yang selebihnya mestilah disimpan dalam akaun Persatuan.
Penyata kira-kira ini mestilah dibawa ke Mesyuarat Agung berikutnya.

FASAL 21. JURUAUDIT
Juruaudit boleh dilantik dalam Mesyuarat Agung dan memegang jawatan dalam tempoh 2 tahun dan boleh dilantik semula. tugasnya menilai penyata kewangan Persatuan setiap tahun.
Persatuan boleh juga melantik Firma Audit yang bertauliah jika perlu.

FASAL 22. TAFSIRAN UNDANG-UNDANG
Di antara Mesyuarat Agung , Jawatankuasa Induk boleh memberikan tafsirannya kepada perlembagaan ini. Jawatankuasa Induk boleh memutuskan perkara-perkara yang tidak terkandung di dalam perlembagaan ini sekiranya mustahak.

FASAL 23. PERTIKAIAN DALAMAN
Adalah menjadi tugas Jawatankuasa Tatatertib dengan kerjasama Jawatankuasa Induk Persatuan untuk menyelesaikan apa-apa pertikaian yang timbul di kalangan anggotanya, mengikut prosedur dalaman ditetapkan selaras dengan Akta Pembangunan Sukan 1997.

FASAL 24. PENAUNG/PENASIHAT
Jawatankuasa Induk Persatuan boleh melantik sesiapa yang layak dan Penaung ini berhak mengundi dan membuat keputusan.

FASAL 25. PINDAAN PERLEMBAGAAN
Perlembagaan tidak boleh dipinda melainkan keputusan Mesyuarat Agung.
Permohonan sebarang perubahan dibuat kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 30 hari.

FASAL 26. LARANGAN
Segala jenis perjudian.
Persatuan tidak boleh menghalang aktiviti perniagaan atau mengambil peranan dalam gerakan sekerja.
Tidak boleh mengadakan menjalankan loteri sama ada dikhaskan atau atas mana-mana nama Persatuan.
Tidak boleh terlibat dalam politik dan menggunakan nama Persatuan dalam isu-isu politik.

FASAL 27. PEMBUBARAN
Persatuan ini boleh dibubarkan dalam Mesyuarat Agung dengan majoriti 2/3 persetujuan.
Selepas dibubarkan segala tanggungan Persatuan dan aset mestilah diserahkan kepada Pemegang Amanah Rakyat Malaysia.
Kenyataan pembubaran hendaklah diberi kepada Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 14 hari.

Pentadbiran organisasi sukan

Pengelolaan/p’organisasian
*melibtkn penguasn kerja kpd ahli2 organisasi,mengumpul mrk ke dlm jbtn,seksyen&unit ter’tentu
*apabila pihak pengurus tlh menentukn objektif&memajukn rncgn/progrm bg mencapainya,mrk mestilh juga mereka btk&mewujudkn 1organisasi yg dpt melaksanakn progrm dgn jayanya.
*objektif yg berlainan perlukn btk organisasi yg b’beza

Aspek utama p’organisasian
*teknikal:utk m’cr individu yg m’punyai kebolehn teknikal t’tentu dlm organisasi
*sosial:m’libtkn  ahli2 bkn teknikal,ttp individu dgn kebolehn kemanusiaan yg unik

Pentadbiran:
cr sesebuah organisasi m’bt keputusn&m’dorong kediatn ke arah mencapai tujuan&matlmt yg dikehendaki melalui kerjasama sesama ahli/b’fungsi m’dorong kediatn kerjasama yg b’kesan bg m’capai tujuan2 sesuatu organisasi

Pengurus:
Stoner(1995):individu yg b’tanggungjwb m’arah utk m’capai mtlmt organisasi

Peranan pengurus:
Interpersonal
*ketua:simbol,rutin,sosial&perundangn cth=m’hadiri majlis perkahwinan pekerja
*liaison:wakil rakyat,org perantaraan dgn agensi luar antara unit cth=interaksi dgn agensi luar utk m’dptkn tender
*pemimpin:urusn naik pangkt,motivasi,m’buang pekerja,melatih,mengawal aktvt supaya m’ikut pelan tindakan cth=penilaian prestasi
Sumber maklmt
*pemantau:m’cr&terima mklmt luar&dlm organisasi,saraf pusat,urusn surat menyurat
*penyebar mklmt:m’smpaikn mklmt melalui salurn t’tentu cth=surat siarn,mesyuart pg
*jurucakap:wakil organisasi b’urusn dgn org luar,dgn pihak atasn cth=kenaikn gaji
Pembuat keputusan
*pengurus gangguan:b’tindk cpt,diluar dugaan,penyelesaian mslh cth=mogok
*pengusaha:perubhn,idea baru utk tingktkn produktiviti cth=produk memenuhi citarasa pelanggan
*pengagih sumber:m’bt agihn yg btl(tenaga kerja,kewangan,peralatan,masa syif)
*perunding:mewakili organisasi dlm perundingn besar cth=m’dptkn tender

ciri2 pentadbir yg berwibawa
*memiliki idea&pengetahuan utk merancang,m’organisasi,memimpin&m’awal ahli organisasinya.
*cekap m’aplikasikn ilmu&pengalamn dunia kerja sebenar


Polisi:
suatu p’nyataan ttg tindakn bijak yg blh diambil oleh sesebuah organisasi
*bukannya peraturn ketat/suatu konsep yg terikat.ia harus rasional,fleksibel&lengkap dgn garis panduan/polisi yg baik disokong oleh strategi pelaksanaanya&mekanisme penilaian keatasnya.

Tujuan menentukn rangkaian polisi:
*mengemukakn tujuan sesebuah unit/agensi
*m’bnrkn kakitgn m’terjemahkn pilihn kpd kegiatn tertentu.
*mengelakkn ketidak tekalan proses penyelesaian masalah
*m’benarkn suatu peringkt fleksibiliti dlm proses penyelesaian mslh setiap unit/bhgn
*memainkn fungsi perhbgn awam yg baik.semua pihak harus dimaklumkn ttg asas keputusn yg berbeza dgn mrk.
*m’bantu menyedarkn kakitgn bhw keputusn yg m’br kesan negatif kpd mrk xdibt b’dsrkn kehendak peribadi


Jenis pentadbiran

Autokratik:
*kepimpinan tunggal/semua keputusn&kuasa drpd ketua adlh mutlak
*pemimpin m’br arahn&kwln yg ketat t’hdp individu/kump bwh jagaan
*xm’br peluang kpd org bwhn b’tanya/m’bt sebarang cadangn
*kakitgn kurang b’motivasi
*xb’inisiatif&b’sikap pasif t;hdp arahn yg diberikn

Demokratik:
*pemimpin m’bentangkn segala mslh secr p’bincgn
*mesyuart antara kakitgn diadakn secr tetap&berkala
*ahli bebas m’suarakn pendapat masing2
*keputusn t’akhir b’gantung kpd p’setujuan b’sama dlm kump
**sistem kadangkala gagal m’bw golongn pelampau&pakatn dlmn sehingga m’sbbkn pertukarn pemimpin yg t’lalu kerap

Laissze Faire:
*pemimpin m’br bimbingnya kpd ahli ttp memulangkn kpd ahli kump utk m’bt keputusn
*pemimpin x dianggap sbg pemimpin sejati
*xm’gunakn kuasa kewibawaanya&xm’gunakn sepenuhnya ciri kepimpinan
*mudah m’sbbkn keadaan yg xterkawal&blh merugikn organisasi sepenuhnya.

Pengendalian mesyuarat
Mesyuarat adalah perbincangan formal di antara tiga individu atau lebih untuk mencapai objektif bersama melalui proses komunikasi.
Mesyuarat berbeza mengikut keahlian , organisasi dan objektifnya.


Tujuan mesyuarat
*Mengawal dan menilai kegiatan pertubuhan sukan dari semasa ke semasa
*Meyelaraskan kegiatan dan pentadbiran pertubuhan agar sistematik.
*Menyebarkan maklumat, rancangan baru dan perubahan dalam pertubuhan
*Mendapatkan suara majoriti dan sambutan atau tentangan secara spontan.
*Mendapatkan nasihat, pandangan, dan mengetahui tindak balas  terhadap persoalan.


Jenis2 mesyuarat
*Mesyuarat Agong Tahunan/Mesyuarat Pagi/Mesyuarat Luar Biasa/Mesyuarat Jawatankuasa/Taklimat

Sebelum Mesyuarat
Menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda bersama pengerusi
Membincangkan tujuan / objektif
Membuat tempahan bilik mesyuarat
Menentukan kertas-kertas kerja kementerian/jabatan/unit (< 15 hari)
Menghantar surat jemputan ( 10 hari )
Menyediakan kemudahan bilik
Menentukan kehadiran ( 1 jam )
Perbincangan pra-mesyuarat (2 hari)
Makluman mengenai etika mesyuarat kepada ahli

Semasa Mesyuarat
Memulakan mesyuarat
Mengawal perbincangan
Berikan penjelasan jika perlu
Mencatat minit mesyuarat / kehadiran / atau tindakan
Merumus mesyuarat

Selepas Mesyuarat
Menyediakan draf minit ( 3 hari )
Meluluskan dan mengedarkan minit ( 1 minggu )
Susunan nama kehadiran ahli
Pelaksanaan keputusan mesyuarat / pengesanan maklumbalas
Laporan maklumbalas oleh urusetia
Menentukan format maklumbalas dari kementerian / jabatan / unit
Mesyuarat ‘post mortem’

Perkara – perkara utama dalam agenda:
  - perutusan pengerusi
  - pengesahan minit mesyuarat yang lalu
  - perkara-perkara berbangkit
  - senarai perkara-perkara baru yang hendak dibincangkan
  - pembentangan kertas-kertas kerja jika ada
  - hal-hal lain
  - penutup mesyuarat

Mesyuarat yang berkesan
Objektif tercapai
Agenda yang jelas
Pengerusi dan setiausaha berkualiti dan berkesan
Pengurusan masa yang baik
Kemudahan fizikal yang selesa
Ahli yang mempunyai kepakaran
Perbincangan secara positif
Minit Mesyuarat yang tepat
Tindakan susulan dilaksanakan

Pengendalian mesyuarat yang berkesan
a.Wujudkan suasana yang boleh  merangsang perbincangan
b.Ahli-ahli diberi peluang sama rata untuk perbincangan
c.Agenda dibincangkan satu persatu
d.   Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan mengikut keutamaan
e.Setiap pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa

Ciri-ciri mesyuarat yang berkualiti
a.  Pendek (2 – 3 jam)
b.  Memberi banyak maklumat
c.  Keputusan dibuat dengan persetujuan terbanyak
d. Keputusan dibuat dengan tegas
e.Setiap keputusan diambil tindakan segera

Belanjawan dan Pengurusan Kewangan

Pengurusan kewangan:
Suatu proses yg m’libtkn perancangn p’agihn&p’gunaan tenaga manusia,modal(wang tunai),brgn(aset)&p’khidmtn bg memenuhi mtlmt sesebuah organisasi
Diurus oleh Jawatankuasa Kewangan Sekolah yang dilantik oleh pihak sekolah

Fungsi Jawatankuasa:
􀂃 Perancangan perbelanjaan
􀂃 Meluluskan perbelanjaan
􀂃 Kawal perbelanjaan
􀂃 Kawal selia buku tunai
􀂃 Kawal selia sebut harga & tender
􀂃 Lain-lain berkaitan penggunaan wang sekolah

PERATURAN MENGUTIP WANG
• Kebenaran mengutip wang dari pihak berkuasa (J/K Kerja Persatuan, Pengetua,
JPN & Ibu Pejabat Polis Daerah)
• Merancang kutipan wang
• Kutipan, mengeluarkan resit & merekod
• Menyerahkan kutipan wang kepada pihak berkaitan & berkuasa
􀂾 < RM500.00 (kelab), > RM500.00 (SUWA)

PEMBELIAN PERALATAN SEKOLAH
• Perancangan sekolah
• Kertas kerja
• Kelulusan Jawatankuasa Kewangan Sekolah
• Tatacara Pembelian:
􀂾 Local order (LO) 􀂾 Sebut harga 􀂾 Tender

Keperluan pengurusan kewangan:
*sumber terhad(4M-money,materials,man,menthodology)
*permintaan ke atas sumber xterhad
*alternatif dlm p’gunaan sumber

Aktiviti utama pengurusan(kewangan sektor awam)
*menetapkn skop&kandungan polisi fizikal
*mewujudkn garis panduan&standart umum bg m’pastikn wang dibelanja secr b’tanggungjwb bg m’capai objektif yg tlh ditentukn
*m’sediakn sistem kwln dlmn&struktur organisasi yg sesuai utk m’laksanakn tugas2&tanggungjwb dgn b’kesan

Proses pengurusan kewangan

Tradisional:meliputi 3 proses kewangan
Bersepadu:mengandungi proses asas kewangan&pengurusan
*perancangan:penentuan misi,mtlmt,objktif&keutamaan yg hdk dicapai
*programming:pemilihn aktvt yg t’baik utk m’capai mtlmt&keutamaan yg tlh ditetapkn dlm suatu tempoh
*belanjawan:1 perancangn ekonomi thnn yg b’tujuan melaksanakn dasar sosio-ekonomi spt yg dinyatakn dlm rancangn 5 thn negara
*pembinaan:peruntukn sumber2 kewangn utk melaksanakn program2 bg m’capai objektif jbtn
*pengawaln:memastikn aktvt2 adlh dilaksanakn m’ikut pelan kerja yg tlh ditentukn melalui sistem2 perakaunan,laporn&auditn yg ditetapkn
*penilaian:kajian utk menentikn keberkesanan sesuatu progm/aktvt dilihat drpd hasil/ output yg dicapai

Prinsip utama pengurusan kewangan
1)legaliti:pengurusn kewangn mestilh mematuhi undang2&peraturn yg digubal utknya
*undang2&peraturn:perlembagaan persekutuan/akta prosedur kewangan 1957/arahn perbendaharaan/surat pekeliling perbendaharaan/negeri
*peringkt legaliti:terima wang awam/simpanan wang awam/pengeluaran wang awam/ byrn wang awam(melalui waran/waran peruntukan)/perakaunan wang awam(sistem perakaunan tunai ubahsuai)
2)akautabiliti:memikul amanah utk melaksanakn tugas
matlamat:utk m’capai 1kaedah kwln yg b’kesan bg memastikn bhw pengurusn wang awam adlh dibt m’ikut undang2&peraturn yg ditetapkn/m’sediakn sistem berksn bg pegawai awam melaksanakn tanggungjwb yg tlh diamanahkn

Peringkt utama kawalan:parlimen(parlimen/dun/JK kira2 wang negara/ketua audit negara)/perbendaharaan/kementerian/jabatan/agensi

PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN


Pengurusan: proses merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt manusia dgn campuran sumber lain dlm organisasi utk m’capai mtlmt yg ditetapkn.

William,Charlie&Warren: 1proses m’gunapakai peralatan&sumber manusia utk m’capai sesuatu objektif yg ditentukn oleh organisasi.

Pengurusan sukan: Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn perancangn pengelolaan, pengarahn,p’awaln,pengurusn budget.kepimpinan&penilaian dlm konteks sesebuah organisasi/jbtn di mana produk/perkhidmatn berkaitn dgn sukan.

POSDCORB(Luther Gulick): 7 Peranan Pengurus

P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan dahulu dan kaedah yang akan   digunakan utk menyelesaikan mtlmt utk perusahaan.

O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa melalui subkerja yg disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.

S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm mengrekrut&melatih pekerja&mengekalkan kondisi kerja yg baik.

D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt keputusn&merangkumkan mrk secr khusus&arahan umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.

CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua jenis bhgn pekerjaan.

R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg bertanggungjwb utk di inform ttg apa yang sedang berlaku serta diri sendiri mengetahui&org bwhnnya di berikathu juga ttg rekod,penyelidikn&pemeriksaan.

B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk perancangn fiskal,akaun&kwln


Organisasi: 1unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu yg b’fungsi secr saling b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg dibtk&diwujudkn utk m’capai mtlmt yg ditentukn.

Organisasi formal: 1sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia yg m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama dibwh autoriti&kepimpinan.cth:hospital

Organisasi xformal: sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm kump.tiada autoriti.
cth:kump p’bincgn,rakan sebaya,ahli kelab


Teori Klasik: Berkait rapat dgn rekabtk&struktur organisasi.Alat utama carta organisasi.
Pelopor: henri fayol&max weber Cth soalan teori klasik:

*bagaimana kerja dibahagikn
*bagaimana tenaga buruh dibahagikn
*berapa peringkt autoriti dan kawalan
*berapa ramai pekerja dlm setiap peringkat
*apakah tugas tertentu setiap orang.


14 prinsip pengurusan fayol
*pembhgian kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran personel/jaminan perkhidmatan/kepentingn bersama/semangat kekitaan.

Max Weber:birokrasi
sistem pentadbiran formal yg dicipta utk menentukn kecekapn&keberkesanan organisasi.
5prinsip birokrasi:
*autoriti rasmi seorg pengurus
*jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu dijelaskn
*susunan heirarki
*prosedur operasi piawai (SOP)


Teori hbgn manusia
• pengurusan yg mementingkn manusia lbh b’ksn  berbanding pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg wujud *apakh peranan manusia dlm organisasi
*apakah keperluan psikologi/sosial mereka *apakah semangat&sikap manusia ini.
*adakah wujud kump xformal.

Kajian Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton mayo(harvard)
*nk kaji kesan kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja western electric.
*dapatan:walaupn thp kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu menningktkn pengeluarn.(mereka seronok diberi perhatian khas)

Teori X&Y (Douglas McGregor)

Teori X:pekerja yg mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan mengelakkn tanggungjwb

Teori Y:pekerja adlh rajin,suka kpd kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah kendiri.

Teori Z(William Ouchi 1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja diberi jaminan perkhidmatn jangka pjg,mementingkn kerja secr kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn interpersonel,proses komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)


Sukan prestasi tinggi adatah merujuk kepada sukan pertandingan yang diuruskan mengikut peraturan-peraturan dan syarat-syarat Persekutuan sukan Antarabangsa dan Jawatankuasa Olimpik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menentukan pemenang.

Sukan Massa (Sukan Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal dan sukan yang berlaku ecara spontan atau diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan penyertaan yang tebih luas dan bukan semata-mata untuk pertandingan di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.

Dasar sukan negara

Kesan sukan kpd individu:
*p’btkn sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan tekanan hidup moden
*interaksi sosial yg bermakna
*perkembgn kemahirn2 asas

Masyarakat:
*p’galakn pembinaan kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi nasional
*pewujudan environmen utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik di dlm pelbagai kump etnik dlm negara
*peningktn thp kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang yg memanfaatkn

Antarabangsa:
*pencapaian kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah bangsa
*pemupukn persahabatn


Objektif DSN
*utk m’btk sebuah msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui penyertaan yg lbh luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua peringkt msyrkt
*utk menyediakn peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi sosial,psikologi&fisiologi bg individu melalui sukan
*utk m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn kebajikn sosial seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org awam
*utk m’capai kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt kesukanan yg tulen di pertandingn peringkt kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn m’pertingktkn lg muhibah&imej negara.


Sosialisasi  sukan
*Proses di mana manusia mempelajari mengenai budaya serta bagaimana menjadi ahli dalam sesuatu masyarakat.
*Penglibatan dalam sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta berinteraksi dengan orang lain.

Proses sosialisasi sukan berlaku menerusi dua cara:

1. Sosialisasi ke dalam sukan
*Individu memilih utk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta impak agen2 sosialisasi sukan.
*Pengaruh agen2 sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai dan perlakuan yg diperlukan dalam sukan yang diceburi.
*Agen sosialisasi sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru, jurulatih, rakan sebaya / role model.
*Agen institusi sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama, kerajaan, media dan sukan itu sendiri.
i. Keluarga – adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi sosialisasi sukan.
ii. Rakan sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku mengikut umur tertentu.
iii. Sekolah – boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui pend.jasmani dan mata pelajaran lain.
iv. Komuniti – boleh mewujudkan proses sosialisasi
v. Media masa – memainkan peranan yg penting dlm sukan.  Sukan didedahkan melalui TV, radio, wayang, majalah dan internet.

2. Sosialisasi menerusi sukan
*Sukan menjadi alat kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt sikap bekerjasama, toleransi, berdisiplin serta menghormati indv lain dan peraturan membantu dlm proses pembentukan sikap, nilai dan perlakuan indv tersebut
*Ia melibatkan kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia diperolehi melalui program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan amanah, kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg dipelajari oleh kanak2 dan remaja yg menyertai sukan.
1 (a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan sosialisasi menerusi sukan.
Sosialisasi ke dalam sukan:
Individu disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen sosialisasi spt keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media massa/persekitaran.
Sosiolisasi menerusi sukan:
Individu disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm sukan yg dipilih
(b) Bagaimanakah sosialisasi ke dalam sukan dapat menyumbang ke arah perpaduan negara?
Membina jati diri indivdu melalui sukan
Membina keyakinan diri, sahsiah dan peribadi indvd
Memupuk semangat bekerjasama
Menambah pengetahuan dan semangat setia kawan
Menyemai semangat kecintaan kpd negara

2. kesan-kesan positif dan negatif penglibatan individu dalam sukan.

Kesan positif
Pembtkan watak – sukan dpt membtk perwatakan individu yg positif
Kualiti kepimpinan – pembtkkan daya kepimpinan indvd, khususnya dlm sukan berpasukan
Semangat patriotisme – rasa bangga mewakili pasukan dibtk menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
Semangat setia kawan / berpasukan – terbtk menerusi penyertaan, interaksi serta sosialisasi dalam sukan.
Kesihatan – peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan boleh dicapai menerusi penyertaan dlm bidang sukan.

Kesan negatif
Sikap terlalu mementingkan kemenangan sehingga meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
Penggunaan bahan terlarang utk meningkatkan prestasi
Keagresifan dalam sukan
Membelakangkan nilai2 kesukanan yg lain.