SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 5)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
5 Setia
Tarikh :
5 April 2013
Hari :
Jumaat
Masa :
7.30 – 8.30 pagi
Bil. Murid : 19
orang
Tema :
Alam Sekitar
Tajuk :
Alam Bersih Hidup Selesa
Fokus
Utama :
6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre
penulisan.
Aras 1 (i) Mengenal
pasti penggunaan kata, frasa, ayat, dan peribahasa dalam
sesuatu genre.
Fokus
Sampingan :
8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang
sesuatu tajuk.
Aras 1 (i)
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
membaca
teks yang dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
ii.
menggunakan
laras bahasa berita yang tepat ketika bacaan teks.
iii.
membina
ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan perkataan imbuhan yang diberi.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa - imbuhan meN-…-kan dan meN-…-i,
- ayat
tunggal, ayat majmuk
Kosa Kata - sisa toksik, hidupan
akuatik, pencemaran
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Moral dan Sivik,
Nilai
Murni - Penyayang,
Berkeyakinan, Berhemah
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Sumber Pengajaran & Pembelajaran :
Video “Jangan Mencemar
Sungai”, Teks berita, Soalan Pemahaman, gambar situasi dan lembaran kerja.
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid pernah menjalani aktiviti gotong-royong
membersihkan kawasan sekolah.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Video
“Jangan Mencemar Sungai”.
·
Contoh
soalan:
Ø
Apakah
pencemaran yang ditunjukkan dalam video tersebut?
Ø
Bagaimanakah
cara untuk menghalang pencemaran tersebut berlaku?
|
1.
Guru
menayangkan video animasi di hadapan kelas.
2.
Murid
diminta memahami maksud yang ingin disampaikan melalui video tersebut.
3.
Guru
bersoal jawab dengan murid.
4.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BSPP:
Video
Ilmu: Pendidikan Sivik
Pendidikan Moral
|
Langkah
1
(15
minit)
|
·
Bacaan
mekanis teks menggunakan laras bahasa berita.
|
1.
Guru
mengedarkan teks.
2.
Murid
membaca teks menggunakan laras bahasa berita.
3.
Murid
membaca secara mekanis mengikut perenggan.
4.
Murid
lain akan mengikut bacaan rakannya.
5.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
BSPP:
Teks berita
Strategi: Berpusatkan
murid
BCB:
Bacaan mekanis
Nilai:
Rajin
|
Langkah
2
(10
minit)
|
·
Soalan
pemahaman.
|
1.
Murid
menggariskan kata kunci bagi setiap soalan.
2.
Murid
menjawab soalan pemahaman berdasarkan kata kunci.
3.
Guru
membantu murid menjawab soalan pemahaman berdasarkan kata kunci.
|
BSPP:
Teks berita
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Toleransi
|
Langkah
3
(15
minit)
|
·
Imbuhan
meN-…-kan dan meN-…-i yang terdapat dalam teks.
·
Ayat
tunggal dan ayat majmuk.
|
1.
Murid
diminta mengenal pasti perkataan imbuhan meN-…-kan
dan meN-…-i yang terdapat dalam
teks.
2.
Murid
menulis perkataan yang dikenal pasti tersebut di papan putih.
3.
Wakil
setiap kumpulan diminta membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan
perkataan tersebut.
4.
Kumpulan
yang paling cepat selesai dikira sebagai pemenang.
|
KBT: Menghubung-
kaitkan
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
Langkah
4
(10
minit)
|
Permainan
bahasa:
·
Gambar
situasi
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Bina
ayat majmuk.
·
Pemulihan
Ø
Bina
ayat tunggal.
|
1.
Guru
mengedarkan gambar situasi kepada setiap kumpulan.
2.
Murid
dikehendaki melakonkan perbualan seperti yang ditunjukkan dalam gambar.
3.
Guru
menilai tahap penglibatan murid dan memberi bintang kepada kumpulan terbaik.
4.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
5.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BSPP:
Gambar situasi
Lembaran kerja
Nilai:
Rajin
Bekerjasama
Berkeyakinan
|
Penutup
(5
minit)
|
·
Cara-cara
menjaga alam sekitar.
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang cara-cara menjaga alam sekitar.
2.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
No comments:
Post a Comment