SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 5)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
5 Setia
Tarikh :
3 April 2013
Hari :
Rabu
Masa :
8.30 – 9.30 pagi
Bil. Murid : 19
orang
Tema :
Sukan dan Kesihatan
Tajuk :
Kesihatan Asas Kesejahteraan
Fokus
Utama :
3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu
perkara atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang
betul, dan laras bahasa yang sesuai.
Aras 1 (ii) Menyampaikan maklumat yang bernas dengan
jelas dan tersusun.
Fokus
Sampingan :
8.5 Mengenal
pasti dan menggunakan penanda wacana yang sesuai dalam satu perenggan atau
antara perenggan bagi sesebuah karangan.
Aras 1 (i) Memilih dan mengenal pasti penanda wacana.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
menjelaskan
maklumat berdasarkan topik yang dibincang.
ii.
menyampaikan
maklumat dengan bernas.
iii.
memilih
dan mengenal pasti penanda wacana.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa - Penanda wacana
Kosa Kata - Sihat, Kuat, Rajin
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Kesihatan, Pendidikan Muzik
Nilai
Murni - Keberanian,
Berkeyakinan, Hormat-menghormati
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Bantu Mengajar :
Audio, Lirik lagu
“Mari Bersenam”, Dialog, Sampul surat, Permainan “ Teka Silang Kata” dan lembaran
kerja.
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid pernah menjalankan aktiviti senaman
semasa mata pelajaran Pendidikan Jasmani.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Lagu
“Mari Bersenam”.
|
1.
Guru
mengedarkan lirik lagu kepada murid.
2.
Murid
dan guru menyanyikan lagu bersama-sama menggunakan lirik.
3.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM:
Audio
Lirik lagu
Ilmu: Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Muzik
Nilai: Berkeyakinan
|
||||
Langkah
1
(10
minit)
|
·
Dialog
“Kebaikan Bersenam”.
|
1.
Murid
diminta melakonkan dialog yang diberi dengan menggunakan nada dan intonasi
yang betul.
2.
Murid
berdialog secara berpasangan di hadapan kelas.
3.
Murid
bersoal jawab dengan guru.
|
BBM:
Dialog
Strategi: Berpusatkan
murid
|
||||
Langkah
2
(15
minit)
|
·
Penanda
wacana yang terdapat dalam dialog.
|
1.
Murid
menyenaraikan penanda wacana di papan tulis.
2.
Guru
memilih murid secara rawak untuk membina ayat menggunakan penanda wacana
tersebut.
3.
Murid
dan guru bersoal jawab tentang pembinaan ayat yang gramatis.
|
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
||||
Langkah
3
(10
minit)
|
·
Sampul
surat misteri yang mengandungi soalan pemahaman.
|
1.
Secara
berkumpulan, seorang wakil diminta memilih sampul surat misteri berlainan
warna yang mengandungi soalan.
2.
Murid
berbincang bersama ahli kumpulan.
3.
Wakil
setiap kumpulan menjawab soalan secara lisan.
|
BBM:
Sampul surat misteri yang
mengandungi soalan pemahaman
KBT: Menghubung-
kaitkan
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
||||
Langkah
4
(15
minit)
|
Permainan
bahasa:
·
Teka
silang kata
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Soalan
objektif
·
Pemulihan
Ø
Lengkap
tempat kosong
|
1.
Murid berbincang dalam kumpulan dan menyelesaikan
permainan teka silang kata.
2.
Guru
bersoal jawab dengan murid tentang jawapan.
3.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
4.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BBM:
Permainan “Teka Silang
Kata”.
Lembaran kerja
Nilai:
Rajin
|
||||
Penutup
(5
minit)
|
·
Menyebut
kembali penanda wacana yang telah dipelajari.
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang penanda wacana yang telah dipelajari.
2.
Menyanyikan
semula lagu “Mari Bersenam”
3.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
No comments:
Post a Comment