Friday, 17 May 2013
PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Pengurusan: proses merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt manusia dgn campuran sumber lain dlm organisasi utk m’capai mtlmt yg ditetapkn.
William,Charlie&Warren: 1proses m’gunapakai peralatan&sumber manusia utk m’capai sesuatu objektif yg ditentukn oleh organisasi.
Pengurusan sukan: Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn perancangn pengelolaan, pengarahn,p’awaln,pengurusn budget.kepimpinan&penilaian dlm konteks sesebuah organisasi/jbtn di mana produk/perkhidmatn berkaitn dgn sukan.
POSDCORB(Luther Gulick): 7 Peranan Pengurus
P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan dahulu dan kaedah yang akan digunakan utk menyelesaikan mtlmt utk perusahaan.
O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa melalui subkerja yg disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.
S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm mengrekrut&melatih pekerja&mengekalkan kondisi kerja yg baik.
D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt keputusn&merangkumkan mrk secr khusus&arahan umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.
CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua jenis bhgn pekerjaan.
R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg bertanggungjwb utk di inform ttg apa yang sedang berlaku serta diri sendiri mengetahui&org bwhnnya di berikathu juga ttg rekod,penyelidikn&pemeriksaan.
B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk perancangn fiskal,akaun&kwln
Organisasi: 1unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu yg b’fungsi secr saling b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg dibtk&diwujudkn utk m’capai mtlmt yg ditentukn.
Organisasi formal: 1sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia yg m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama dibwh autoriti&kepimpinan.cth:hospital
Organisasi xformal: sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm kump.tiada autoriti.
cth:kump p’bincgn,rakan sebaya,ahli kelab
Teori Klasik: Berkait rapat dgn rekabtk&struktur organisasi.Alat utama carta organisasi.
Pelopor: henri fayol&max weber Cth soalan teori klasik:
*bagaimana kerja dibahagikn
*bagaimana tenaga buruh dibahagikn
*berapa peringkt autoriti dan kawalan
*berapa ramai pekerja dlm setiap peringkat
*apakah tugas tertentu setiap orang.
14 prinsip pengurusan fayol
*pembhgian kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran personel/jaminan perkhidmatan/kepentingn bersama/semangat kekitaan.
Max Weber:birokrasi
• sistem pentadbiran formal yg dicipta utk menentukn kecekapn&keberkesanan organisasi.
• 5prinsip birokrasi:
*autoriti rasmi seorg pengurus
*jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu dijelaskn
*susunan heirarki
*prosedur operasi piawai (SOP)
Teori hbgn manusia
• pengurusan yg mementingkn manusia lbh b’ksn berbanding pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg wujud *apakh peranan manusia dlm organisasi
*apakah keperluan psikologi/sosial mereka *apakah semangat&sikap manusia ini.
*adakah wujud kump xformal.
Kajian Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton mayo(harvard)
*nk kaji kesan kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja western electric.
*dapatan:walaupn thp kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu menningktkn pengeluarn.(mereka seronok diberi perhatian khas)
Teori X&Y (Douglas McGregor)
Teori X:pekerja yg mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan mengelakkn tanggungjwb
Teori Y:pekerja adlh rajin,suka kpd kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah kendiri.
Teori Z(William Ouchi 1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja diberi jaminan perkhidmatn jangka pjg,mementingkn kerja secr kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn interpersonel,proses komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)
Sukan prestasi tinggi adatah merujuk kepada sukan pertandingan yang diuruskan mengikut peraturan-peraturan dan syarat-syarat Persekutuan sukan Antarabangsa dan Jawatankuasa Olimpik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menentukan pemenang.
Sukan Massa (Sukan Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada aktiviti-aktiviti rekreasi fizikal dan sukan yang berlaku ecara spontan atau diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan penyertaan yang tebih luas dan bukan semata-mata untuk pertandingan di peringkat kebangsaan atau antarabangsa.
Dasar sukan negara
Kesan sukan kpd individu:
*p’btkn sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan tekanan hidup moden
*interaksi sosial yg bermakna
*perkembgn kemahirn2 asas
Masyarakat:
*p’galakn pembinaan kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi nasional
*pewujudan environmen utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik di dlm pelbagai kump etnik dlm negara
*peningktn thp kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang yg memanfaatkn
Antarabangsa:
*pencapaian kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah bangsa
*pemupukn persahabatn
Objektif DSN
*utk m’btk sebuah msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui penyertaan yg lbh luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua peringkt msyrkt
*utk menyediakn peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi sosial,psikologi&fisiologi bg individu melalui sukan
*utk m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn kebajikn sosial seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org awam
*utk m’capai kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt kesukanan yg tulen di pertandingn peringkt kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn m’pertingktkn lg muhibah&imej negara.
Sosialisasi sukan
*Proses di mana manusia mempelajari mengenai budaya serta bagaimana menjadi ahli dalam sesuatu masyarakat.
*Penglibatan dalam sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta berinteraksi dengan orang lain.
Proses sosialisasi sukan berlaku menerusi dua cara:
1. Sosialisasi ke dalam sukan
*Individu memilih utk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta impak agen2 sosialisasi sukan.
*Pengaruh agen2 sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai dan perlakuan yg diperlukan dalam sukan yang diceburi.
*Agen sosialisasi sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru, jurulatih, rakan sebaya / role model.
*Agen institusi sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama, kerajaan, media dan sukan itu sendiri.
i. Keluarga – adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi sosialisasi sukan.
ii. Rakan sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku mengikut umur tertentu.
iii. Sekolah – boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui pend.jasmani dan mata pelajaran lain.
iv. Komuniti – boleh mewujudkan proses sosialisasi
v. Media masa – memainkan peranan yg penting dlm sukan. Sukan didedahkan melalui TV, radio, wayang, majalah dan internet.
2. Sosialisasi menerusi sukan
*Sukan menjadi alat kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt sikap bekerjasama, toleransi, berdisiplin serta menghormati indv lain dan peraturan membantu dlm proses pembentukan sikap, nilai dan perlakuan indv tersebut
*Ia melibatkan kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia diperolehi melalui program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan amanah, kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg dipelajari oleh kanak2 dan remaja yg menyertai sukan.
1 (a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan sosialisasi menerusi sukan.
Sosialisasi ke dalam sukan:
Individu disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen sosialisasi spt keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media massa/persekitaran.
Sosiolisasi menerusi sukan:
Individu disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm sukan yg dipilih
(b) Bagaimanakah sosialisasi ke dalam sukan dapat menyumbang ke arah perpaduan negara?
Membina jati diri indivdu melalui sukan
Membina keyakinan diri, sahsiah dan peribadi indvd
Memupuk semangat bekerjasama
Menambah pengetahuan dan semangat setia kawan
Menyemai semangat kecintaan kpd negara
2. kesan-kesan positif dan negatif penglibatan individu dalam sukan.
Kesan positif
Pembtkan watak – sukan dpt membtk perwatakan individu yg positif
Kualiti kepimpinan – pembtkkan daya kepimpinan indvd, khususnya dlm sukan berpasukan
Semangat patriotisme – rasa bangga mewakili pasukan dibtk menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
Semangat setia kawan / berpasukan – terbtk menerusi penyertaan, interaksi serta sosialisasi dalam sukan.
Kesihatan – peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan boleh dicapai menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
Kesan negatif
Sikap terlalu mementingkan kemenangan sehingga meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
Penggunaan bahan terlarang utk meningkatkan prestasi
Keagresifan dalam sukan
Membelakangkan nilai2 kesukanan yg lain.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
kalau buat blog jangan lah guna short form , susah nak baca
ReplyDeletemohon dicopy, tq
ReplyDelete