SEKOLAH KEBANGSAAN TASEK, IPOH, PERAK
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (TAHUN 5)
Mata Pelajaran : Bahasa
Malaysia
Tahun :
5 Setia
Tarikh :
1 April 2013
Hari :
Isnin
Masa :
8.00 – 9.00 pagi
Bil. Murid : 19
orang
Tema :
Kekeluargaan
Tajuk :
Keluarga Harmoni Hidup Diberkati
Fokus
Utama :
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan
memahami perkara yang dibaca.
Aras
1 (i) Membaca perkataan, frasa dan
ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan
sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus
Sampingan :
8.1 Membina
dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat majmuk.
Aras
1 (i) Menulis perkataan dan
pelbagai jenis ayat.
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
i.
membaca
petikan surat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
ii. mengenal
pasti kata nama am dan kata nama khas yang terdapat dalam petikan surat.
iii.
membina
perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa - Kata Nama Am, Kata Nama
Khas, Ayat Tunggal
Kosa Kata - Anakanda, Asrama, Peperiksaan,
Pertandingan
Pengisian
Kurikulum :
Ilmu -
Pendidikan Sivik, Pendidikan Muzik
Nilai
Murni - Patriotisme,
Berkeyakinan, Hormat-menghormati
KBT -
KB (Membuat Kesimpulan)
Kontekstual -
Menghubungkaitkan
Bahan
Bantu Mengajar :
Petikan surat kiriman
tidak rasmi, sampul surat misteri, dan lembaran kerja.
Pengalaman
Sedia Ada :
Murid pernah menjalankan aktiviti masa lapang
bersama keluarga di rumah.
Langkah
/ Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
·
Contoh
soalan:
Ø
Siapa
tahu apa maksud sekolah berasrama penuh?
Ø
Siapa
yang bercita-cita untuk ke sekolah berasrama penuh?
Ø
Bolehkah
kamu berjauhan dengan keluarga nanti?
|
1.
Guru
bersoal jawab dengan murid.
2.
Murid
menjawab soalan yang dikemukan dengan tertib.
3.
Murid
mengemukakan pandangan masing-masing.
4.
Guru
mengaitkan set induksi dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
Ilmu: Pendidikan Sivik
Pendidikan Muzik
Nilai: Berkeyakinan
|
Langkah
1
(15
minit)
|
·
Bacaan
mekanis petikan surat kiriman tidak rasmi.
|
1.
Guru
mengedarkan petikan surat kepada murid.
2.
Murid
diminta membacakan surat tersebut secara mekanis mengikut perenggan.
3.
Guru
bersoal jawab dengan murid tentang tajuk yang sesuai untuk petikan tersebut.
|
BBM:
Petikan surat
BCB:
Bacaan mekanis
Strategi: Berpusatkan
murid
|
Langkah
2
(10
minit)
|
·
Kata
nama am:
Ø
bonda
Ø
asrama
Ø
bola
sepak
Ø
johan
·
Kata
nama khas:
Ø
Nur
Iman
Ø
Asrama
Putra
Ø
Johor
Bahru
Ø
Mei
·
Ayat
tunggal
|
1.
Murid
diminta menyenaraikan kata nama am dan kata nama khas yang terdapat dalam
petikan.
2.
Murid
menyebut perkataan tersebut.
3.
Wakil
setiap kumpulan diminta membina ayat tunggal berdasarkan perkataan tersebut.
4.
Murid
dan guru bersoal jawab tentang pembinaan ayat yang gramatis.
|
BBM:
Petikan surat
KBT: Membuat keputusan
Strategi: Berpusatkan
murid
Nilai:
Toleransi
|
Langkah
3
(15
minit)
|
·
Cantuman
ayat membentuk perenggan (format surat kiriman tidak rasmi).
|
1.
Seorang
wakil kumpulan diminta memilih sampul surat misteri yang mengandungi cantuman
ayat.
2.
Murid
berbincang bersama ahli kumpulan.
3.
Wakil
setiap kumpulan diminta mencantumkan ayat-ayat tersebut pada papan tulis supaya
dapat membentuk perenggan mengikut format surat kiriman tidak rasmi yang
betul.
4.
Kumpulan
yang paling cepat selesai dikira sebagai pemenang.
|
BBM:
Sampul surat misteri yang
mengandungi cantuman ayat
KBT: Menghubung-
kaitkan
Nilai:
Toleransi
Bekerjasama
|
Langkah
4
(10
minit)
|
·
Simulasi
berdasarkan beberapa situasi.
·
Contoh
situasi:
Ø
Membantu
bapa membasuh kereta.
Ø
Membantu
adik menyiapkan kerja rumah.
Ø
Melawat
nenek yang sedang sakit.
Ø
Membantu
ibu mengemas rumah.
Lembaran
kerja:
·
Pengayaan
Ø
Bina
ayat
·
Pemulihan
Ø
Padan
ayat
|
1.
Murid
berbincang dalam kumpulan tentang watak masing-masing.
2.
Secara
berkumpulan, murid dikehendaki melakonkan simulasi berdasarkan situasi yang
guru berikan.
3.
Guru
memberikan penghargaan kepada kumpulan yang terbaik.
4.
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
5.
Murid
menyiapkan tugasan.
|
BBM:
Lembaran kerja
Nilai:
Rajin
Bekerjasama
|
Penutup
(5
minit)
|
·
Ciri-ciri
keluarga harmoni.
|
1.
Murid
bersoal jawab tentang ciri-ciri keluarga harmoni.
2.
Murid
menyenaraikan nilai-nilai yang telah dipelajari.
3.
Guru
merumuskan isi pelajaran.
|
Nilai:
Hormat- menghormati
|
REFLEKSI KENDIRI
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KEKUATAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KELEMAHAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
PENAMBAHBAIKAN
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
KOMEN PENSYARAH
PENYELIA / GURU PEMBIMBING
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Disediakan oleh:
NUR ZALIKHA NADIAH
BINTI ZAHARI
PRAKTIKUM 1 / 2013
IPG KAMPUS IPOH,
PERAK.
No comments:
Post a Comment